Kolksensor van Dar en Zoolt

Kolksensor DAR Zoolt

Een slimme sensor die inspeelt op een lokaal klimaatadaptatieprobleem: wateroverlast bij intensieve regenval. Het Nijmeegse Zoolt ontwikkelt een prototype kolksensor waarmee openbare ruimte-beheerder Dar met behulp van predictive maintance net dat stapje verder kan zetten. Zoolt en Dar voeren momenteel een pilot uit in Nijmegen, maar uiteindelijk kan de sensor wereldwijd impact maken want een vergelijkbare oplossing bestaat nog niet. Het AI for Life Center helpt door bekendheid te generen en contacten met kennisinstellingen als Radboud Universiteit en HAN tot stand te brengen.

Dit doet de kolksensor van Dar en Zoolt

Mede door de klimaatadaptatie merkte Dar de afgelopen jaren een forse stijging van overlast veroorzaakt door intensieve regenval. De kolksensor die is ontwikkeld door Zoolt, geeft aan wanneer een straatkolk (afwateringsput) vol zit en/of gerepareerd moet worden, een vorm van predictive maintance die leidt tot een forse kostenbesparing en het verminderen van onnodige verkeersbewegingen. Deze straatkolken raken namelijk regelmatig vervuild waardoor overstromingen kunnen ontstaan. Daarom is het belangrijk om op tijd te reinigen én tegelijkertijd niet te vaak te reinigen bij putten die nog niet vol zijn.

Met behulp van de kolksensor kan Dar slim en doelgericht straatkolken legen op het moment dat dit nodig is. Ook kan zij in de toekomst beter voorspellen wanneer zij welke straatkolken moeten legen. Hiervoor kregen zij subsidie van de provincie Gelderland.

“We werken met IoT (Internet of Things) netwerktechnologieën zoals Lora, LTE-M en NB-IoT en denken ook aan 5G om de metingen door te geven. Dat kan nu draadloos, met bijvoorbeeld een simkaartje dat zelf contact maakt met de satelliet. Dat kon een paar jaar geleden nog niet zo eenvoudig. Op grote schaal zou het veel kosten en overlast kunnen besparen, en het aantal verkeersbewegingen verminderen.”

Rens Rovers, medeoprichter van Zoolt

Deze rol speelt het AI for Life Center

Om met de opgehaalde data voorspellingen te kunnen doen over het moment dat de kolk aan een schoonmaakbeurt toe is, is Zoolt momenteel bezig een samenwerking op te zetten met de Radboud Universiteit en de HAN. Zoolt en Dar klopten bij AI for Life Center aan om het project verder te helpen. Daar worden nu de eerste stappen in gezet.

“Het verwerken en interpreteren van alle data die straks binnenkomen, en het ontwikkelen van algoritmes daarvoor, is iets waar de kennininstellingen sterk in zijn en bij zouden kunnen helpen. Het zou heel interssant zijn om op dat gebied samen te werken.”

Rens Rovers, medeoprichter van Zoolt

Voortgang ontwikkeling kolksensor

In september 2020 is Zoolt formeel gestart met de ontwikkeling van slimme kolksensoren voor de straatkolken van Dar, na het verkrijgen van een MIT-subsidie. Eerst is er gewerkt aan het opstellen van de randvoorwaarden en is er onderzoek gedaan naar de technologie die al beschikbaar was. Zo is gekeken naar omgevingsfactoren die van invloed zijn, de manier van legen en de kosten die daaraan verbonden zijn.  Begin 2021 is er vervolgens gestart met de ontwikkeling van een proof of concept.

Eerste prototype

Eind februari heeft Zoolt het eerste prototype van de straatkolksensor onthuld en is de eerste versie van de bijbehorende webinterface opgeleverd.

De komende maanden zal Zoolt gebruiken om het prototype verder te verbeteren en uit te werken. Bij volle tevredenheid wordt er in juni 2021 een proefopstelling van negen kolksensoren op verschillende locaties in Nijmegen geplaatst. Samen met de Dar kijkt Zoolt dan via de webinterface naar het functioneren en de bruikbaarheid van het systeem. Deze fase is beslissend voor het vervolgtraject waarin de toepassing van AI een steeds grotere rol gaat krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van weersvoorspellingen aan de data van de sensoren.

 

Kolksensor Zoolt Dar
Het eerste prototype van de kolksensor van Zoolt voor Dar is geplaatst. Er wordt nu gewerkt aan de doorontwikkeling.
Kolksensor Zoolt Dar
De webinterface is in ontwikkeling. Er wordt gekeken hoe deze steeds slimmer met alle data om kan gaan door bijvoorbeeld de weersvoorspelling te koppelen aan het legingsschema van de kolken.

De voortgang van het traject is hier te volgen.

Planning

  • Ontwikkeling prototypes > Maart t/m mei
  • Ontwikkeling webinterface > Maart t/m mei
  • Pilot > Juni
  • Eventueel vervolgtraject > V.a. juni

Deel dit project:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email